Zintegrowany System Informacji Przestrzennej Miasta Sosnowiec
Wersja dla niedowidzących:
Lista wybranych obiektow


Przycisk ten jest aktywny tylko wtedy, gdy jest wybrany, co najmniej jeden obiekt. Po wcisnieciu, aplikacja prezentuje okno dialogowe jak na ponizszym rysunku. Zawarte sa tu podstawowe informacje na temat wybranych obiektow w postaci atrybutow pobranych z bazy. W celu podejrzenia obiektow z innej warstwy nalezy uzyc zakladki z odpowiednia nazwa (znajduja sie one w dolnej czesci okna). Kolumny z atrybutami mozna przesuwac chwytajac za naglowek i ustawiac w dowolnej kolejnosci. Istnieje rowniez mozliwosc sortowania (rosnaco lub malejaco) wszystkich obiektow. W celu realizacji tej czynnosci wystarczy kliknac w polu nazwy kolumny. Pierwszy raz powoduje ustawienie w kolejnosci rosnacej, drugi - malejacej, trzeci natomiast przywraca ustawienia poczatkowe. Podsumowaniem glownej tabeli wybranych obiektow jest pasek narzedzi umozliwiajacych nawigacje po uzyskanych rekordach. Na poczatku paska po jego lewej stronie znajduje sie przycisk Przelacz do trybu listowego powodujacy prezentacje danych dla pojedynczych wybranych obiektow w formie zblizonej do szybkiej informacji o obiekcie - lista atrybutow oraz lista ich wartosci.
Informacje o kolejnych obiektach uzyskujemy przelaczajac sie uzywajac dostepnych przyciskow. Aby wrocic do poprzedniego widoku klikamy przycisk Przelacz do trybu tabelarycznego. Oprocz omowionego wyzej przelacznika widoku tabeli obiektow w pasku narzedzi dostepne sa funkcje umozliwiajace nawigacje po rekordach tabeli oraz po oknie tabeli. Ponizej glownej tabeli znajduje sie obszar podsumowania tabeli. Znajduja sie w nim dwa wiersze: wsz. (wszystkie) i wyb. (wybrane). Dla kazdej kolumny mozna wybrac, jaka wartosc ma byc w nich przedstawiana. Do wyboru jest "min", "max", "srednia" i "suma" (w zaleznosci od rodzaju danych w kolumnie wybor moze byc inny). Wyboru wartosci dokonuje sie poprzez jednokrotne klikniecie na naglowek kolumny w obszarze podsumowania i wybranie odpowiedniej pozycji z rozwijanego paska. Po wybraniu odpowiedniego kryterium w wierszu wsz. zastanie wyswietlona wartosc ze wszystkich wpisow do tabeli, w wierszu wyb. pojawi sie wartosc z aktualnie wyznaczonych wierszy. Aby usunac z okna obszar podsumowania nalezy ponownie uzyc przycisku.
Po podswietleniu jednej z pozycji na "Liscie wybranych obiektow" w dolnej czesci okna Selekcja pojawi sie rozwijana lista. Na liscie tej znajduja sie nastepujace pozycje:

o Wypis/wyrys - funkcja ta umozliwia wygenerowania wypisow, wyrysow i ofert inwestycyjnych, dostepna jest tylko dla warstwy dzialek i budynkow.

o Dopasuj mape do obiektu - powoduje wyswietlenie mapy w taki sposob, aby wybrany obiekt widoczny byl w mozliwie najwiekszej skali.

o Utworz bufor - pozwala na stworzenie bufora wokol obiektu po wczesniejszym podaniu jego promienia,

o Raport HTML - umozliwia wygenerowanie raportu, ktory otworzy sie nowym oknie przegladarki internetowej. Bedzie on zawieral atrybuty obiektu, biezacy widok mapy oraz legende.



Przy wyborze wielu obiektow wystepuje czesto koniecznosc indywidualnego ich zlokalizowania. Po zaznaczeniu w tabeli dowolnego z nich (lewym przyciskiem myszy), w polu mapy podswietla sie prostokat opisany na danym obiekcie, lub w przypadku malych rozmiarow - krzyz lokalizacji. Tutaj rowniez, za pomoca klawiszy "CTRL" oraz "SHIFT", mamy mozliwosc rozszerzenia wyboru.



Na lewym pasku okna selekcji znajduja sie narzedzia

"Wybierz wszystkie" - pozwala podswietlic cala zawartosc okna,

"Usun wszystkie" - pozwala odznaczyc wszystkie zaznaczone wiersze,

"Kopiuj do schowka" - pozwala na skopiowanie do schowka pojedynczej komorki, pojedynczego wiersza, pojedynczej kolumny lub calej tabeli

"Przyblizenia do wybranych obiektow" , dzialajaca podobnie, jak opcja "Dopasowania do selekcji"

"Wydruk listy obiektow" - po wybraniu przycisku program przechodzi do okna (zaprezentowanego ponizej) generujacego raport, umozliwiajacego konfiguracje jego skladnikow.

W gornej jego czesci znajduja sie paski edycyjne do wpisania tytulu oraz komentarza. Ponizej natomiast, pola sluzace do konfiguracji raportu. W lewym wybieramy warstwy oraz ustawiamy ich kolejnosc, w prawym zas - atrybuty opisujace kazdy z obiektow. Korzystajac z opcji umieszczonej na samym dole okna, mozemy wygenerowac raport zawierajacy wszystkie wiersze z tabeli lub tylko te zaznaczone. W wygenerowanym raporcie system automatycznie zawija kolejne wiersze przenoszac niemieszczace sie dane do drugiej linijki danego wiersza. Po zatwierdzeniu, przyciskiem "Drukuj", przechodzimy automatycznie do okna "Podgladu wydruku".
Kolejna mozliwoscia jest zapisanie skonfigurowanego raportu do pliku. Funkcja ta wywolywana jest klawiszem "Do pliku" znajdujacym sie obok klawisza "Drukuj". W nowo otwartym okienku trzeba wskazac lokalizacje zapisu pliku oraz jego typ. Do wyboru mamy rozszerzenie.xml i .html. Zapis rozpocznie sie z chwila klikniecia w klawisz "Zapisz".
Urząd Miejski w Sosnowcu
Aleja Zwycięstwa 20, 41-200 Sosnowiec
tel: (32) 296 0 600, faks: (32) 296 0 605
e-mail: um@um.sosnowiec.pl